6 grudnia 2007 to data powstania w Młodzieżowym Domu Kultury pięciu grup zajęciowych, tworzących razem Klub Kornela Makuszyńskiego i opartych o następujące tematy:
Liczba zgłoszonych uczestników Klubu w pierwszym okresie działalności to 44 osoby:
Realizując program nauczania zajęć w pierwszych dwóch miesiącach działalności:
Uczestnicy grupy pierwszej zapoznają się z pojęciem muzyki, jej elementami (słuchanie i rysowanie charakteru utworów), analizą muzyczną, zabawą rytmiczną, zestawem instrumentów perkusyjnych, poznają podstawowe zasady pisowni muzycznej, zasad oddechu podczas śpiewu, emisji głosu oraz zabaw przy muzyce.
Uczestnicy grupy drugiej wykonują ozdoby choinkowe i kartki świąteczne, upominki, jak również elementy sztuki ludowej - wycinanki. Przybliżamy wśród uczestników ogólne pojęcie Kultury. Rozmawiamy o kulturze osobistej i kulturze narodu, o tym czym jest tradycja i osiągnięcia cywilizacji. Poznajemy historię Młodzieżowego Domu Kultury, zdobywamy informacje o patronie placówki, Kornelu Makuszyńskim. Ćwiczymy umiejętności plastyczne: podstawowa techniką "kredka - pastel" dała początek wystawie prac przedstawiających Starówkę Zamojską. Uczestnicy poznali podstawy techniki szydełkowania, wyszywania, powstały także wyklejanki - kartki z okazji "Dnia Babci" i "Dnia Dziadka".
Poza zabawami integracyjnymi w grupie trzeciej systematycznie stosujemy ćwiczenia techniki oddechu, zasady higieny aparatu głosu, elementy dykcji, rozmowy o teatrze i różnorodnych jego formach i technikach, całej gamie ekspresji twórczej: słowo mówione i śpiewane, ruch, taniec, gest, praca z rekwizytem. Rozpoczęliśmy poznawanie elementów sztuki teatralnej. Rozmowy o teatrze, pracy scenicznej, scenie. Zabawy i zadania aktorskie na scenie: ukłon, wejście, przedstawienie się, zejście, plany w przestrzeni scenicznej, pojęcia i określenia teatralne, rozmowy o aktorach, pracy w teatrze (przybliżanie i wyjaśnianie nazewnictwa i pojęć). Ćwiczenia w mówieniu, głośnym czytaniu "Przygód Koziołka Matołka" autorstwa Kornela Makuszyńskiego, wierszy z klasyki dziecięcej. Wprowadzone zostały podstawowe elementy pracy z lalką teatralną: pacynką, kukiełką płaską, kukiełką klasyczną, lalką szmacianką (gałgankową), marionetką.
"Seans magiczny, czyli ABC młodego kinomana" E. Królikowskiej przybliżał stopniowo uczestnikom grupy czwartej pojęcia z dziedziny sztuki filmowej. Rodzaje filmów, filmy jakie lubimy i pamiętamy z dzieciństwa, to temat realizowanych dyskusji. Encyklopedia multimedialna, kadry z filmów oraz fragmenty historii kina zapoznają stopniowo uczestników grupy z historią filmu niemego. Muzyka filmowa dała początek zabawie w odgadywanie tytułów filmów polskich i inspiracją rozmowy o aktorach. W formie zabawy w filmowanie uczymy się obsługi prostej kamery w systemie VHS: nagrania grupy, wywiad w parach, wywiad z plastykiem, filmowanie wystawy plastycznej, umiejętność kadrowania, przybliżania i oddalania obrazu. Zabawa z kamerą wprowadza uczestnika w świat sztuki zatrzymania czasu na kliszy filmowej.
Uczestnicy grupy piątej zostali wprowadzeni w temat pojęć z zakresu sztuki teatralnej, historii teatru, elementów warsztatu aktorskiego. Zabawy integracyjne inspirowane tekstem czytanym, zadaniem aktorskim: rolą, muzyką, sceną, rekwizytem, pobudzają wyobraźnię artystyczną i otwierają psychikę uczestników. Systematycznie wprowadzane różne sposoby wyrażania ekspresji twórczej uczą pokonywania barier wiekowych, środowiskowych, a także jako terapia pokonywania nieśmiałości i kompleksów krępujących osobowość twórczą. Uczestnicy coraz odważniej wypowiadają się i prezentują swoje pomysły.
Realizacja zajęć w pięciu grupach Klubu Kornela Makuszyńskiego odbywała się zgodnie z programami Klubu, programem feryjnym, planami grup oraz propozycjami kalendarza imprez MDK w Zamościu.
Realizacja tematów uwzględniała wiek i zainteresowania uczestników grup, w których następuje integracja działań z szerokiego zakresu wiedzy o kulturze i animacji artystycznej: działań plastycznych i poznania różnorodnych technik przez elementy historii i kultury muzycznej z podstawami nauki teorii muzyki, z nauką piosenek i pracą nad aparatem głosu, z elementami kultury tanecznej oraz animacji teatralnej i filmowej.
Uczestnicy systematycznie poznają wiadomości dotyczące kultury i animacji artystycznej z dziedziny plastyki, muzyki, teatru i filmu, żywego słowa, historii i kultury artystycznej całokształtu dziedzictwa narodowego, a w szczególności miasta i regionu, poznają i przyswajają różnorodne techniki ekspresji twórczej z szerokiego zakresu kultury i sztuki. Pomocą w realizacji programu i planów są często materiały własne: filmy, nagrania w postaci kaset i płyt kompaktowych, książki, encyklopedie, multimedialne wydawnictwa naukowe, prasa, zasoby Internetu, publikacje i scenariusze własne, a także twórczość własna uczestników, do której udało się zachęcić parę osób (wiersze, opowiadania, melodie).
Uczestnicy poznali początki historii teatru, filmu (kina niemego, znanego jako kino prymitywne), przedstawicieli tego okresu, systematycznie poznają życiorysy aktorów teatralnych i filmowych, warsztat ruchu scenicznego, przestrzeni scenicznej, dykcji i pracy nad aparatem mowy, znaczenia rekwizytu i scenografii, muzyki filmowej i jej twórców. Uczestnicy poznali również charakter i krok podstawowy dwóch tańców towarzyskich: poloneza z całym układem (zaprezentowanym na balu przebierańców podczas otwarcia i na zakończenie) i walca angielskiego.
Podczas zajęć integracyjnych (Ferie zimowe 2007) wspólne konkursy, nauka piosenek (także do ułożonego tekstu), zabawy taneczne, kulig w okolicach Lipska, ognisko, zabawy towarzyskie, były okazją do rozwijania umiejętności współpracy, współzawodnictwa, zasad dobrych manier.
Klub Kornela Makuszyńskiego w ciągu niepełnych 3 miesięcy, realizując tematykę pracy nad poprawnością języka ojczystego, literaturą piękną, twórczością Kornela Makuszyńskiego, pracą nad tekstem, przyswajał podstawy z zakresu "sztuki wymowy, sztuki recytacji, komunikacji słownej". I choć udział w konkursie recytatorskim nie przyniósł nagród, był z pewnością ważnym elementem dydaktycznym młodych adeptów sztuki recytacji.
Uczestnicy KKM poznają tradycje narodowe połączone z kulturą religijną. Na Święta Wielkanocne wykonali kilkadziesiąt pisanek, w różnych technikach: wyklejanki, malowania, zgrzewania wzorów na gorąco, kartek okazjonalnych, poznali obyczaje ludowe i tradycję obchodzenia świąt, nakrywania stołu, symboliki świąt.
Grupa teatralna przygotowała program o kobiecie pod tytułem "W marcowych kwiaciarniach" z życzeniami dla kobiet, w którym zaistniały takie formy animacji artystycznej jak: piosenka, wiersz, inscenizacja tekstu literackiego, twórczość własna dzieci, zabawa teatralna, wykonane rekwizyty i scenografia oraz ponad 50 kwiatów z bibuły kolorowej, które zostały wykonane przez dzieci i wręczone mamom, babciom, ciociom i paniom nauczycielkom ze szkół i przedszkoli.
Przygotowane zostały prace na konkurs "Bajki bajeczki". Ogółem zgłoszono 14 prac, wykonanych różnymi technikami.
W roku szkolnym 2007/08 Klub Kornela Makuszyńskiego liczy 41 osób, a w pięciu grupach tematycznych liczba uczestników przedstawia się następująco:
15 prac zgłoszono na konkurs plastyczny "Przemocy mówię NIE"
Zorganizowaliśmy dwudniowe "Otrzęsiny" - zabawy, konkursy, poczęstunek, pasowanie na aktora.
Udział w spotkaniu z gościem z Japonii - projekcja filmu o tragedii w Hiroszimie i Nagasaki oraz nauka Origami, czyli japońskiej sztuki składania papieru.
Udział w zabawie andrzejkowej z wróżbami i poczęstunkiem.
"Dni Lwowa" - udział w koncercie i uroczystościach miasta Zamościa.
20 prac zostało zgłoszonych na konkurs plastyczny "Kartka Bożonarodzeniowa": 10 kartek przygotowanych techniką witrażową i 10 technikami mieszanymi. Dodatkowo kilka kartek zostało wysłanych z zaproszeniami na WIGILIĘ w MDK "Okrąglak" do władz Urzędu Miasta Zamość, Wydziału Edukacji i Sportu oraz Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Film - "Ręka księżniczki", jako zabawa w nagrywanie filmu na własnym sprzęcie
Mikołajki - rozmowy o Świętym Mikołaju, przygotowanie piosenek i wierszy, programów grup kolędniczych.
21 grudnia (piątek) odbyła się wycieczka na wystawę fotograficzną "Współpraca miasta Zamość i miast zaprzyjaźnionych UNESCO"